فصل دوم

 

مبانی نظری و پیشینه پژوهش

 

 

تعاریف ارتباط

درمورد ارتباط تعاریف گوناگونی ارائه شده می باشد. واژه ارتباط (Communication) از ریشه لاتین Communis به معنای اشتراک گرفته شده می باشد. به گفته دادگران (1384) این کلمه در زبان فارسی به صورت مصدر باب افتعال به کار می رود که در لغت به معنای پیوند دادن و ربط دادن و به صورت اسم مصدر به معنای بستگی، پیوند، پیوستگی و ارتباط کاربرد دارد. در جایی دیگر ارتباط به این شکل تعریف شده می باشد: ارتباط عبارت می باشد از فرایند ارسال و دریافت پیام، با در نظر داشتن این تعریف، هر ارتباطی مستلزم حضور دو یا چند واحد اجتماعی می باشد؛ یعنی ارتباط می تواند بین دو یا چند نفر و یک رسانه و … صورت گیرد. هدف اصلی از برقراری ارتباط، انتقال پیام می باشد. این پیام می تواند به صورت کلامی یا غیر کلامی منتقل گردد. در واقع پیام را می توان به صورت عیان یا ضمنی منتقل نمود. هر گونه اشکالی در انتقال پیام می تواند باعث اختلال در ارتباط گردد. برای مثال ممکن می باشد پیام به صورت کامل منتقل نگردد یا اینکه یک نفر پیامی را ارسال کند اما فرد مقابل مفهوم دیگری را دریافت نماید یا حتی کسی پیامی را بفرستد اما دیگری هیچ پیامی را دریافت نکند. از این موردها معمولاً به عنوان سوء تفاهم یاد می نمایند. یک ارتباط مؤثر، ارتباطی می باشد که راه را بر سوء تفاهم احتمالی ببندد (سازمان بهداشت جهانی، ترجمه فتی، موتابی، کاظم زاده، عطوفی، 1385). همچنین میر کمالی (1383) در تعریف ارتباط می نویسد: ارتباط فرایندی می باشد اجتماعی که به وسیله آن اطلاعات و افکار و عقاید و احساسات یک فرد یا گروه با زبان یا رفتار مشترک به طرف دیگر انتقال داده می گردد، تا سبب تفاهم، هماهنگی، ادراک یا رفتار واحد بین گیرنده و فرستنده گردد. در جایی دیگر ابراهیمی (1371) ارتباط را این چنین تعریف می کند: ارتباط فرایندی می باشد که توسط آن اطلاعات از طریق نظام (سیستم) مشترک علائم، نشانه ها یا رفتار منتقل می گردد. یکی از ساده ترین تعاریف ارتباط توسط دوربین[1] (2004) اظهار می گردد که ارتباط را به عنوان ارسال، دریافت و درک پیام تعریف می کند. جاسبی (1368) تا حدودی تعریف کامل تری از ارتباط اظهار می کند و می گوید: ارتباط عبارت می باشد از انتقال اطلاعات از یک منبع به منبع دیگر و درک آن توسط آن منبع و چهار عامل در این اقدام تأثیر فعال دارند که عبارتند از فرستنده، دریافت کننده، مجاری ارتباط و نمادها. وود[2] (به نقل از فیروز بخت، 1379) ارتباط را به این گونه تعریف می کند که ارتباطات میان فردی، یک تعامل گزینشی نظام مند، منحصر به فرد و رو به پیشرفت می باشد که سازنده شناخت طرفین از یکدیگر می باشد و موجب خلق معانی مشترک بین آنها می گردد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه بررسی وضعیت اخلاق حرفه ای دربین مدارس

[1]. Durbin

[2]. Wood

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 1- تعیین ارتباط بین الگوهای ارتباطی والدین و سازگاری اجتماعی کودکان آنها.

اهداف فرعی:

2- تعیین ارتباط الگوی ارتباط سازنده متقابل والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی.

3- تعیین ارتباط الگوی ارتباط اجتنابی متقابل والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی.

4- تعیین ارتباط الگوی ارتباطی توقع/کناره گیری والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی.

5- تعیین ارتباط الگوی ارتباط توقع مرد/کناره گیری زن والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی.

6- تعیین ارتباط الگوی ارتباط توقع زن/کناره گیری مرد والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : آیا الگوهای ارتباطی والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی ارتباط دارد

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید