2-9  پیامدهای  اقتصادی، فنی و اجتماعی مدیریت دانش در آموزش عالی

از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون به تأثیر آموزش در جهت ایجاد تحول در ساختارهای اجتماعی- اقتصادی توجه خاصی معطوف گردیده می باشد و آموزش به مثابه ابزاری کارا برای خلق مهارت و دانش و پرورش سرمایه انسانی از اهمیت والایی برخودار شده می باشد. اما تجارب کشورهای در حال توسعه و مانند ایران طی دهه­های اخیر، خوش­بینی درمورد تأثیر مؤثر آموزش در رشد و توسعه اقتصادی را تضعیف نموده می باشد. امروزه در غالب کشورهای «در حال توسعه» این آگاهی به وجودآمده می باشد که گسترش کمی آموزش به معنای توسعه دانش و افزایش خلاقیت و بهره­وری نیروی کار نبوده و هم­چنین به معنای امکان جذب فارغ التحصیلان در صنعت و خدمات متناسب، نیست (کریمی، 1375).

در این بین، آموزش عالی از تأثیر و موقعیت حساسی برخودار می باشد. آموزش عالی نهادی می باشد که انتظار می­رود بیش از هر نهاد دیگری در تحولات ساختارهای اقتصادی- اجتماعی تأثیر گذارده و در راستای توسعه اقدام نماید. از دانشگاه­ها خواسته می­گردد که به نحو فزاینده­ای در ساخت جامعه­ای پیشرفته تأثیر داشته باشند و متخصصان، مدیران، دانشمندان و هنرمندان توانایی را آموزش دهند و زمانی که فارغ التحصیلان دانشگاهی با معضلات حادی مانند بیکاری و بیکاری پنهان مواجه می­شوند و یا هنگامی که متخصصان از قبول کارهای مولد سرباز می­زنند و به مشاغل پول ساز و کاذب روی می­آورند، سیستم آموزشی مورد حمله قرار می­گیرد. نه تنها در کشورهای پیشرفته بازار – محور بلکه در کشور­های در حال توسعه­ای مانند ایران نیز این نکته در میان سیاست­مداران مطرح شده می باشد که در مورد بازدهی سرمایه­گذاری از بودجه­های دولتی و عمومی در امر آموزش، خصوصاً آموزش عالی، چه شواهد و مدارکی هست؟ همان­طوری که طرفداری دولت­ها از آموزش در دوره­های بالاتر رفته رفته کاهش می­یابد، توجه بیش­تری به معیارهای بازدهی و بهره­وری و شیوه­هایی که در آن­ها سازمان­ها و مؤسسات، سرمایه­گذاری­های عمومی و خصوصی را به حداکثر می­رسانند، معطوف شده می باشد. در محیط­­های اقتصادی که به سرعت در حال تغییرند، تأثیر دانشگاه­ها یا مؤسسات آموزش عالی به ­عنوان ارائه­ دهندگان دانش، از سوی سهام­داران گوناگون، مانند مردم، مورد مطالعه و استنطاق قرار گرفته می باشد. در این شرایط می باشد که طرفداران مدیریت دانش، غیبت اصول مدیریت دانش را در آموزش عالی یک غفلت و اشتباه محض می­دانند. برای پاسخگویی به این­گونه اعتراضات پیشنهاد شده می باشد که دانشگاه­ها ایده­ها و اصول مدیریت دانش را با هدف انجام تحقیقات پایه­ای و کاربردی، آموزش برنامه درسی مناسب، بهره گیری از دانش به مقصود طرفداری از تصمیمات مدیریتی، بهبود مدیریت اسناد و مدارک داخلی، بهره­گیری برای افزایش سطح انتشار دانش و به کارگیری دانش برای ایجاد تغییرات کیفی در فرایند آموزش، به کار گیرند. معرفی ابزارها و شیوه­های مدیریت دانش به دانشگاه­ها، امکان تبادل دانش برای بهبود سطح همکاری پژوهشی و آموزشی و بهبود روابط کاری میان کارکنان، دانشجویان و سایر سهام­داران را می­دهد (محی­الدین و همکاران، 2007).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه توجه به مؤلفه ی احترام قائل شدن به تمامی اشکال زندگی و حیات در برنامه درسی دوره ابتدایی

سوالات یا اهداف پایان نامه :

1-5-1 سؤال کلی پژوهش

اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به مدیریت دانش می­پردازند و عوامل مرتبط با اندازه مدیریت دانش شخصی آنان چیست؟

1-5-2 سؤالات جزئی پژوهش

  1. اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به شکل­گیری(خلق) دانش می­پردازند؟
  2. اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به سازماندهی دانش می­پردازند؟
  3. اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به تبادل دانش می­پردازند؟
  4. اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به کاربرد دانش می­پردازند؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه­ بیرجند


دیدگاهتان را بنویسید