1-4-5- برابری و نابرابری آموزشی

نابرابری آموزشی مفهومی می باشد که از دهه­های هفتاد و هشتاد قرن بیستم توجه پژوهشگران زیادی را به خود معطوف داشته می باشد. پژوهشگرانی که با سلیقه­ها و زمینه­های اکثراً انتقادی، به دنبال کشف و روابط عیان و نهان دو متغیر کلان اجتماعی، یعنی نابرابری­ها و آموزش‌وپرورش بودند. دهقان در تعریف نابرابری آموزشی معتقد می باشد که نابرابری­های آموزشی و عدالت آموزشی، مفاهیمی هستند که همانند دو روی یک سکه، واقعیتی به نام اندازه دسترسی دانش­آموزان و لازم­التعلیمان طبقات، جنسیت­ها، نژادها، فرهنگ­ها و مناطق متفاوت را به تحصیل، تعریف می­کنند؛ به‌عبارت‌دیگر دیگر افزایش هر روی سکه، موجب کاهش روی دیگر آن خواهد گردید. با این وصف، چنان­چه جامعه­ای بخواهد در جهت بسط عدالت آموزشی حرکت کند، ناگزیر می باشد نابرابری فرصت­های آموزشی را کاهش دهد (دهقان، 1383).

مفهوم برابری فرصت­های آموزشی، مفهومی می باشد نسبی که به تبع شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه در حال تغییر می باشد و تا کنون سه شکل مشخص به خود گرفته می باشد؛ برابری فرصت­های آموزشی به معنی درونداد مساوی، برابری فرصت­های آموزشی به معنی فرایند مساوی و برابری فرصت­های آموزشی به معنی برونداد مساوی (جوادی، 1378: 27، به­نقل از بابادی عکاشه، شریف، جمشیدیان، 1387).

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. فهم مولفه­های نابرابری آموزشی از دیدگاه مکتب انتقادی (پائولو فریره)
  2. فهم مولفه­های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران از دیدگاه دبیران و متخصصان تعلیم­وتربیت
  3. مقایسه مولفه­های نابرابری آموزشی از دیدگاه مکتب انتقادی (پائولو فریره) و نظام آموزشی ایران از دیدگاه دبیران و متخصصان تعلیم­وتربیت
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه تاثیر فعالیت های فوق برنامه بر عملکردتحصیلی در دانش آموزان

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مقایسه ی مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید