تعاریف نظری مفاهیم

پیش دبستان : به مراکزی اطلاق می گردد که برای نگهداری ، مراقبت و آموزش و پرورش پیش از دبستان کودکان سالم از 3 ماهگی تا پایان 5 سالگی در 3 بخش : شیرخوار(3 ماهه تا 18 ماهگی) ، نوپا (5/1 تا 5/3 سالگی) و نوباوه (3 سال تا پایان 5 سالگی) تشکیل و اداره می گردد (مفیدی ، 1372) .

هماهنگی دیداری – حرکتی : هماهنگی دیداری – حرکتی عبارت می باشد از متناسب ساختن مهارت های ادراک دیداری با فعالیت های حرکتی درشت و فعالیت های حرکتی ظریف . به بیانی دیگر ، این مهارت به معنای متناسب ساختن درون داد دیداری با برون داد حرکتی می باشد[1] .

اسباب بازی فکری : وسایلی که در تقویت رشد ذهنی (هوش و خلاقیت) کودک مؤثرند ، مانند انواع آجرها ، وسایل تشخیص تفاوت ها ، وسایل تقویت حواس پنجگانه و هماهنگی حواس و اعضاء (سلطانی ،1381) .

تعاریف عملیاتی مفاهیم

پیش دبستان : در این پژوهش مقصود از دوره پیش دبستان تمامی کودکان 6-5 سال مراکز پیش دبستان منطقه یک شهر تهران در سال تحصیلی 92-1391 می باشد .

هماهنگی دیداری – حرکتی : نمره ای که هر کودک در آزمون هماهنگی دیداری- حرکتی ، بندر-گشتالت به دست می آورد .

اسباب بازی فکری : مقصود از اسباب بازی های فکری در این پژوهش ، اسباب بازی های جورچین و تنگرام می باشد . تعریف اسباب بازی های مذکور به قرار زیر می باشد :

  1. تنگرام : پنج مثلث ، یک متوازی الاضلاع و یک مربع ؛ این هفت قطعه در کنار هم ، معمای تنگرام را به وجود می آورند . قواعد این بازی بسیار ساده اند اولا برای ایجاد هر طرح بایستی از هر هفت قطعه بهره گیری گردد ؛ ثانیا برای ایجاد یک شکل یا تصویر فقط بایستی این قطعات را در یک سطح صاف کنار هم قرار دهید ؛ روی هم قرار دادن یا هم پوشانی قطعات ممنوع می باشد .
  2. جورچین : این سرگرمی از یک سینی و 12 قطعه چوبی رنگی و غیر هم شکل تشکیل شده می باشد که با کنار هم قرار دادن و ترکیب کردن این قطعات ، می توان به بیش از 2000 راه حل برای چیدن قطعات در داخل سینی سرگرمی دست پیدا نمود . برای راه حل های جدید از هر دو روی قطعات می توان بهره گیری نمود .
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه بررسی میزان رضایت اعضای هیات علمی از خدمات رفاهی دانشگاهی و حجم تولیدات علمی- پژوهشی آنها

[1] www.visionandlerning.org

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. اسباب بازی فکری تنگرام بر رشد مهارت هماهنگی دیداری – حرکتی کودکان پیش دبستان تأثیر دارد .
  2. اسباب بازی فکری جورچین بر رشد مهارت هماهنگی دیداری – حرکتی کودکان پیش دبستان تأثیر دارد .
  3. اندازه رشد مهارت هماهنگی دیداری – حرکتی تحت تأثیر اسباب بازی های فکری در دختران و پسران تفاوت دارد .

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : تأثیر اسباب بازی های فکری بر رشد مهارت هماهنگی دیداری – حرکتی کودکان پیش دبستان

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید