2-7-1- مداخلات جامع بهنگام رفتاری

پیش از هر چیز بایستی تبیین داده گردد که این روش با عناوین و اسامی مختلفی از قبیل روش تحلیل رفتار کاربردی[1] نیز معرفی شده می باشد( صمدی و مک کانکی، 1390).

این شیوه یکی از معروف­ترین روش­های درمانی برای کودکان درخودمانده می­باشد. این روش به صورت آموزش انفرادی یک به یک می باشد و تقویت به عنوان یکی از عناصر بسیار مهم این برنامه رفتاریدر نظر گرفته می­گردد( تورکینگتون[2]، 2007).

این روش برگرفته از فلسفه اسکینر می­باشد. اسکینر یک رفتارگرا می باشد و معتقد می باشد که فقط رفتار قابل نظاره ارزش علمی دارد نه احساسات و افکاری که نظاره نمی­گردد. روش مداخلات جامع بهنگام رفتاری به دنبال این موضوع می باشد که چگونه محیط باعث تغییر رفتار می­گردد. یکی از پیشگامان این روش دکتر لوواس در دانشگاه کالیفرنیا می باشد. این روش برای کودکان 2 تا 8 سال پیشنهاد می­گردد و به صورت فشرده روزی 8 ساعت و 5 تا 6 روز در هفته ارائه می­گردد. این روش مبتنی بر تقویت رفتار­های مثبت و تنبیه رفتار­های منفی می باشد و هدف اصلی آن رشد مهارت­های اجتماعی، واکنش حسی مناسب و تشویق به تعامل با دیگران می باشد(بارنت[3]، 2010).

[1] Applied behavior analysis( ABA)

[2] Turkington

[3]Barneh

سوالات یا اهداف پایان نامه :

آیا بازی­درمانی شناختی-رفتاری بر مهارت­های ارتباطی کودکان درخودمانده با عملکرد بالا تاثیر دارد؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مطالعه  تاثیر بازی درمانی شناختی-رفتاری برمهارت­های ارتباطی کودکان درخودمانده 10-7 ساله با عملکرد بالا

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه میزان پایستگی شخصیتی هنری دانش آموزان از زمان ورود به دبیرستان تا پایان تحصیلات دبیرستان

دیدگاهتان را بنویسید