2-1-17-4-1-2- آنتونیوگراشی

شکل دیگری از افکار نئومارکسیستی در مورد آموزش­وپرورش در ایده­های آنتونیوگرامشی پیدا نمود می گردد.گرامشی کوشش نمود که اصول اساسی نظریه­ی مارکسیسم را مجدداً تعریف نموده و جهت دیگری به آن­ها ببخشد. وی برخلاف مارکس که متوجه نیروهای اقتصادی و قوانین علمی بود، توجه خود را به بُعد ارادی نظریه­ی مارکس معطوف نمود.گرامشی معتقد بود در فهم رفتار بشر نمی­توان عوامل ذهنی نظیر باورها، ارزش­ها و به­گونه اعم فرهنگ را صرف نظر کرد.گرامشی نظریه­ی تفوق[1] را در کانون اندیشه­ی خود قرار داد؛ به این معنا که اعمال رهبری فرهنگی از سوی طبقه­ی حاکم می باشد. در حقیقت تفوق از دیدگاه گرامشی تلفیقی مناسب از فرهنگ و قدرت می باشد. از این­رو به اعتقاد وی مدرسه صرفاً سلطه طبقه حاکم را منعکس نمی‌سازد بلکه می­تواند ابزاری برای تغییرات اجتماعی و به­خصوص ابزاری برای سرنگونی سلطه نظام سرمایه‌داری نیز باشد. از این بُعد، نظریه­ی اختیارگرایانه­ی گرامشی ارتباط‌ی نزدیکی با افکار مکتب فرانکفورت دارد که معتقد می باشد تغییر شکل از سرمایه­داری به سوسیالیسم می­تواند از طریق ابزارهای غیر انقلابی صورت گیرد. به‌خصوص از طریق توسعه­ی ((آگاهی یا شعور انتقادی)) که به رهایی از سلطه سرمایه­داری منجر می­گردد (شارع­پور، 1390).

[1]  Hegemony

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. فهم مولفه­های نابرابری آموزشی از دیدگاه مکتب انتقادی (پائولو فریره)
  2. فهم مولفه­های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران از دیدگاه دبیران و متخصصان تعلیم­وتربیت
  3. مقایسه مولفه­های نابرابری آموزشی از دیدگاه مکتب انتقادی (پائولو فریره) و نظام آموزشی ایران از دیدگاه دبیران و متخصصان تعلیم­وتربیت

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه رابطه بین تجربه آسیب و غفلت در کودکی و نوجوانی با گرایش به اعتیاد

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مقایسه ی مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید