مبانی نظری پژوهش

برای ایجاد نزدیکی بین کارایی رشته­های دانش­آموختگان هنرستان‌های فنی و حرفه­ای و کاردانش و بازار کار مدل­ها و شیوه‌های زیر تدوین و توسعه‌یافته می باشد. به نظر می‌رسد بتوان مجموع نظرات متخصصان را در سه رویکرد دسته­بندی نمود.

1- رویکرد حرفه­آموزی

2- رویکرد یکپارچه‌سازی آموزش­های عملی و نظری

3- رویکرد پرورش صلاحیت‌ها و مهارت‌های پایه

  • رویکرد حرفه‌آموزی

این رویکرد معتقد به ارائه­ی دروس حرفه‌ای محض در مؤسسات خاص و مستقل (که از آنها به نام مدارس فنی و حرفه‌ای یاد می گردد) می باشد. در این رویکرد، وظیفه­ی‌ اصلی مدارس، آماده‌سازی جوانان برای کسب و کار می باشد و این هدف از طریق تنوع بخشیدن به رشته‌های فنی و حرفه‌ا‌ی در مدارس محقق می گردد. در این رویکرد آموزش حرفه‌ای خصوصاً از دهه­ی 1970میلادی گسترش زیادی پیدا نمود و در تمام مقاطع تحصیلی زیر مطرح می باشد(گرت لوز1378،ص16).

مقطع ابتدایی: آمادگی حرفه‌‌ای

مقطع متوسطه: تقویت مهارت‌های حرفه‌ای

مقطع عالی: مهارت‌های تخصصی

در قالب رویکرد حرفه­آموزی چندین روش مورد بهره گیری دولت‌ها قرار گرفته می باشد که به اجمال به سه الگوی اساسی تصریح می گردد.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  • بهره گیری از منابع مالی و کالبدی در آموزش فنی و حرفه ای چگونه می باشد ؟
  • ارزشیابی از عملکردآموزشی آموزش فنی و حرفه ای به چه صورت انجام می گیرد ؟
  • شیوه جذب، آماده سازی و ارتقاء نیروی انسانی در آموزش فنی و حرفه ای چگونه می باشد ؟
  • آموزش فنی و حرفه ای در برنامه های خود از چه نوع رویکردی برای آموزش و تدریس بهره می گیرد ؟
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه بررسی تحلیلی رویکرد آموزشی رجیو امیلیا و سنجش میزان آگاهی مدیران و مربیان مراکز پیش از دبستان نسبت به عناصر اساسی برنامه درسی آن

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : امکان سنجی شکل گیری برنامه های آموزش فنی و حرفه ای رسمی در سند ملّی آموزش و پرورش

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید