2-2)پیشینه تجربی پژوهش

تا کنون تحقیقات مختلفی در ارتباط با موضوع معلم پژوهنده و عوامل مؤثر برگرایش معلمان به پژوهش و چگونگی آموزش پژوهش به معلمان در ایران انجام گرفته می باشد، در این قسمت آغاز پژوهش­هایی که در ارتباط با معلم پژوهنده و زمینه­ها و عوامل پ‍ژوهنده شدن معلمان هستند را مطالعه خواهیم نمود، سپس به مطالعه مطالعاتی که در زمینه­ی ظرفیت پژوهشی و مؤلفه­های مربوط به آن یعنی تخصص پژوهشی، انگیزه­ی پژوهشی و فرصت­ها و امکانات پژوهشی در محیط آموزشی انجام گرفته خواهیم پرداخت و در نهایت مطالعاتی که در زمینه­ی تعیین نیازهای پژوهش و نیازسنجی آموزش پژوهش انجام شده می باشد را مورد مطالعه قرار خواهیم داد.

در ارتباط با عوامل و یا موانع مشارکت معلمان در برنامه­ی معلم پژوهنده تا­کنون پژوهش­های متعددی انجام گرفته می باشد. رومیانی، میرشاه جعفری و نصر اصفهانی (1385) موانع مشارکت معلمان در پژوهش را به صورت موانع سازمانی و آموزشی تقسیم­بندی نمودند. همچنین عنایتی، ضامنی و قربانی (1391) نیز موانع مشارکت معلمان در طرح معلم پژوهنده را در قالب موانع درون سازمانی اظهار کرده­اند. فضل الهی قمشی، نوروزی و ملکی توانا (1391) نیز موانع اداریساختاری (سازمانی) را جزء موانعی دانستند که تأثیر بازدارندگی در پژوهش­های فرهنگیان دارند.

از موانع اصلی سازمانی و آموزشی مؤثر بر پژوهش­های فرهنگیان که در پژوهش­های مختلف مورد تأکید قرار گرفته می باشد می توان به : اشکال اطلاعاتی و عدم آگاهی معلمان از فرایند پژوهش و کمبود امکانات و منابع علمی- پژوهشی، عدم داشتن انگیزه­ی کافی و پایین بودن روحیه­ی پژوهشی معلمان، عدم طرفداری مالی شایسته از طرف مسئولین و محدودیت­های مالی، کمبود وقت برای انجام پژوهش و  توجه و اقدام مدیران، پایین بودن روحیه­ی فعالیت­های گروهی و تیمی برای انجام پروژه­های تحقیقاتی تصریح نمود ( نجفی و همکاران، 1388؛  عنایتی و همکاران، 1391؛ رومیانی و همکاران، 1385؛ حسن زاده و همکاران 1385؛ فضل الهی قمشی و همکاران، 1391).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه رشته های تحصیلی مورد علاقه دانش آموزان در دبیرستان و دانشگاه

نهادینه نشدن فرهنگ پژوهش در میان فرهنگیان و اشکال زیر­ساخت­های پژوهشی از موانع مهم دیگری هستند که عنایتی و همکاران (1391) فضل الهی قمشی و همکاران (1391) در پژوهش خود، شناسایی نموده اند.

علاوه بر موردها فوق، کاربردی نبودن پژوهش­ها و عدم به کارگیری یافته­های پژوهشی از عوامل مهم دیگری می باشد که مانع از پژوهشگری معلمان می­گردد (رومیانی و همکاران، 1385؛ عنایتی و همکاران، 1391).

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. ظرفیت پژوهشی معلمان بر حسب سه مؤلفه­ی انگیزه­ی پژوهشی، فرصتهای پژوهشی و تخصص پژوهشی، از دیدگاه معلمان چگونه می باشد؟
  2. شایستگی­های پژوهشی بر اساس مبانی نظری، نظرکارشناسان پژوهشی و معلمان خبره به چه صورت می باشد؟
  3. وضعیت تخصص پژوهشی معلمان از طریق تعیین نیازهای آموزش پژوهش به معلمان چگونه می باشد؟
  4. اولویت­بندی نیازهای آموزش پژوهش به معلمان به چه صورت می باشد؟
  5. هدف­گذاری برنامه­های پژوهشی معلمان  چگونه بایستی باشد؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مطالعه ظرفیت پژوهشی از دیدگاه معلمان و نیازسنجی آموزش پژوهش معلمان ابتدایی شهر مشهد

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید