2-1-16- کارل مارکس

مارکس را معمولا به عنوان کسی در نظر می­گیرند که مدعی گردید به سوسیالیسم جنبه عملی بخشیده و به عنوان کسی که تاریخ اخیر اروپا را تحت­الشعاع قرار داده، موثر بوده می باشد. به اعتقاد مارکس، سرمایه­داری وفئودالیسم سعادت بشری را به تعویق انداخته­اند و بی­عدالتی را از طریق مالکیت خصوصی رواج می­دهند. به اعتقاد مارکس تنها سوسیالیسم می باشد که میتواند وضع جدید را وضع بهتری بیافزیند (راسل، 1390).

به اعتقاد مارکس برابری به­گونه­کلی از آمارهای اساسی در نظام اجتماعی عادلانه به شمار می رود. ایشان همچنین بر این باور بود که انتقال مالکیت ابزار تولید از فرد به جامعه موجب می‌شودکه اکثریت مردم صرف نظر از منشا خانوادگی، پایگاه اجتماعی و اعتقادات دینی و غیره در موقعیت برابر قرار بگیرند. به این ترتیب در نظر مارکس تحول تاریخی معلول مبارزه طبقاتی برای کنترل تولید اقتصادی می باشد. خواستگاه طبقات و تعارضات طبقاتی ناشی از آن، معلول اوضاع اقتصادی می باشد؛ از این­رو عدالت و برابری در نظر مارکس زمانی می باشد که طبقات اجتماعی در جامعه وجود نداشته باشد؛ یعنی قدرت و ثروت تنها دردست نخبگان نباشد (گوتک، 1389).

 

2-1-17- نظریه­های کلاسیک جامعه شناسی آموزش و پرورش در ارتباط با نابرابری

2-1-17-1- نظریه کارکردگرایی

نظریه کارکردگرایی سه کارکرد اساسی برای آموزش و پرورش قائل می باشد. حفظ و انتقال فرهنگ؛ نوآوری، اکتشاف و انتقال دانش جدید؛ و تخصیص افراد به موقعیت های مختلف در جامعه. به اعتقاد کارکردگرایان یکی از کارکرد­های اولیه مدرسه انتقال دانش و رفتارهای لازم برای حفظ نظم در جامعه می باشد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد شناسایی تاثیر بازی درمانی شناختی-رفتاری برمهارت های ارتباطی کودکان درخودمانده

از نمایندگان برجسته جامعه شناسی کارکردگرایی، امیل دورکیم و تالکوت پارسونز هستند که در ذیل به تبیین آراء و نظریات آنان پرداخته شده می باشد (شارع­پور، 1390).

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. فهم مولفه­های نابرابری آموزشی از دیدگاه مکتب انتقادی (پائولو فریره)
  2. فهم مولفه­های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران از دیدگاه دبیران و متخصصان تعلیم­وتربیت
  3. مقایسه مولفه­های نابرابری آموزشی از دیدگاه مکتب انتقادی (پائولو فریره) و نظام آموزشی ایران از دیدگاه دبیران و متخصصان تعلیم­وتربیت

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مقایسه ی مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید