• برداشتهای متضاد از علم برنامه درسی

رشته برنامه درسی که پیدایش آن به یک سده قبل باز می­گردد به عنوان گونه­ای از دیسیپلین­ها، همواره با برداشت­های متفاوتی به لحاظماهیت علمی خود روبرو بوده می باشد. برداشت اول از علم برنامه درسی برداشتی اثبات گرایانه می باشد که بر اساس آن هر بیانیه مورد مطالعه در برنامه درسی تنها در صورتی معنادار و مورد پذیرش می باشد که با محک تجربه آزموده شده باشد. پس هریک از گزاره­های برنامه درسی اگر با معیار اثبات پذیری سنجیده نشوند نه تنها گزاره­های علمی محسوب نمی شوند بلکه گزاره­هایی مهمل و بی معنا هستند. در این دیدگاه معرفت مبتنی بر برنامه درسی، معرفتی مبتنی بر نظاره می باشد. پس تبیین های زیبایی شناسانه که بر نظاره تجربی استوار نیستند به عنوان اموری بی معنا مردود شناخته می شوند.برداشت اثبات گرایانه از علم برنامه درسی در دهه 1960 در حالی که هنوز نظریه و پژوهش­های علمی با برداشت اثبات گرایانه گسترش نیافته بود به شدت مورد حمله طرفداران نومفهوم­گرایی و نیز پیروان نظریه انتقادی قرار گرفت. با در نظر داشتن دیدگاه های اندیشمندان برنامه درسی نظریه­های علمی در برنامه درسی نمی­توانند از گزاره­های صرفاً تجربی و مبتنی بر نظاره استنتاج شوند. پس در حال حاضر نظریه علمی نه با محوریت پژوهش علمی اثبات گرا، بلکه بیشتر با محوریت نظریه­های مستدل در ادبیات، زیبایی شناسی، پدیدار شناسی، الهیات و نظریه نژادی، فمنیستی و اجتماعی توسعه یافته­اند. از دهه 1970 نیز جنبش نومفهوم­گرایی این راه را برای تبیین­های غیرعلمی در رشته برنامه درسی باز کرده می باشد.(قادری،1388ص18)

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد بررسی وضعیت موجود ظرفیت پژوهشی معلمان مقطع ابتدایی با توجه به مؤلفه ی انگیزه پژوهشی

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. جامعه چه تاثیری در فضای روانی اجتماعی مدرسه می تواند داشته باشد؟
  2. جامعه چه تاثیری در نوع توجه دبیران نسبت به برنامه های درسی می تواند داشته باشد؟
  3. جامعه چه تاثیری در اهداف و محتوای برنامه های درسی دوره متوسطه می تواند داشته باشد؟
  4. مدرسه چه نقشی در ثبات اجتماعی می تواند داشته باشد؟
  5. مدرسه چه نقشی در تغییراجتماعی می تواند داشته باشد؟
  6. مدرسه چه نقشی در مسایل و معضلات اجتماعی می تواند داشته باشد؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان :مطالعه ارتباط تعاملی جامعه و مدرسه در برنامه درسی دوره متوسطه از دیدگاه صاحب نظران و تجارب بین الملل


دیدگاهتان را بنویسید