نگاهی به تاریخچه آموزش فنی و حرفه ای در ایران

تاسیس مدرسه دارالفنون در سال 1268 قمری را بایستی از مهمترین اقدامات فرهنگی در تاریخ آموزش و پرورش ایران به شمار آورد. اندیشه امیر‌کبیر در طرح بنای دارالفنون به عنوان یک بنیاد فرهنگی نو از یک عامل سرچشمه نگرفته بود بلکه اقدام آن را بایستی در مجموع آموخته‌های او از بازدیدی که از آکادمی و مدارس فنی مختلف روسیه به اقدام آورده بود و همچنین گرایش محسوسی که در آن وقت نسبت به پیشرفتهای فنی و علمی که در نتیجه استقرار یک نظام آموزشی پیشرو ملی در ممالک غربی به ویژه در کشورهای اروپایی پیدا شده بود جستجو نمود.

این مدرسه عالی که طراح نخست آن امیر‌کبیر بود به ریاست رضا قلی‌ هدایت در پنجم ربیع‌الاول 1268، یعنی تقریبا سیزده روز پس از قتل این رادمرد تاریخ کشورمان با هفت معلم اتریشی و گروهی
از مدرسان فرانسوی ، هلندی و لهستانی و ایرانی رسما گشایش پیدا نمود. (آقا‌زاده ، 1382، صص 22 ، 21)

در  مدرسه دارالفنون شاگردان مجانا به تحصیل اشتغال داشتند و از مزایای تحصیلی که شامل مقرری، داشتن خوابگاه، خورد و خوراک و حتی تامین لباس متحد‌الشکل برخوردار بودند و به دانشجویان صاحب استعداد که امتیازات عالی در امتحانات کسب می‌کردند حقوق و مزایای بیشتر و حتی جایزه تعلق می‌گرفت. بایستی اذعان نمود که طی تاریخ طولانی آموزش و پرورش کشورمان این نخستین بار بود که دولت مرکزی اقدام به تاسیس چنین مدرسه‌ای در سطح متوسطه و عالی نموده و تمام مخارج و هزینه تاسیس نگهداری و اداره امور آن را بر عهده گرفته بود. تاسیس دارالفنون را بایستی نقطه عطفی در سیر تاریخ آموزش ایران به حساب آورد (آقا‌زاده، 1382، صص 23 و 22)

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه تعیین میزان انطباق بین برنامه درسی قصدشده، اجرا شده علوم تجربی پایه سوم راهنمایی

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  • بهره گیری از منابع مالی و کالبدی در آموزش فنی و حرفه ای چگونه می باشد ؟
  • ارزشیابی از عملکردآموزشی آموزش فنی و حرفه ای به چه صورت انجام می گیرد ؟
  • شیوه جذب، آماده سازی و ارتقاء نیروی انسانی در آموزش فنی و حرفه ای چگونه می باشد ؟
  • آموزش فنی و حرفه ای در برنامه های خود از چه نوع رویکردی برای آموزش و تدریس بهره می گیرد ؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : امکان سنجی شکل گیری برنامه های آموزش فنی و حرفه ای رسمی در سند ملّی آموزش و پرورش

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید