اهمیت و ضرورت پژوهش

امروزه گسترش فناوری­های جدید اطلاعاتی و رقابت بلامنازع کشورها و جوامع در عرصه­های مختلف امروز بیش از پیش امنیت جوامع را تهدید می­کند. نتیجه­ی این رقابت­ها اختلافات، جنگ و منازعاتی می باشد که زندگی و محیط زیست کودکان و نوجوانان را در معرض خطر قرار داده می باشد.

از این رو، بایر و استانلی[1] (2003)، اظهار می­دارند که جامعه­ی آموزشی بایستی از تأثیر و مسئولیت­های خود در قبال هدایت نسل جدید برای حل معضلات جهان پر از خشونت آگاه گردند.

وقتی در جامعه­ای مدرسه و علم از رونق بیفتند راه برای شیوع ناهنجاری­ها و انحرافات اجتماعی گشوده می­گردد. زیرا ارزش­ها و آرمان­های جامعه  و علم آموزی که برای مردم مقدس بوده می باشد دیگر جزو معیارها و اهداف جامعه محسوب نمی­گردد و جایگزین­های دیگری پدیدار می شوند. ارتباط نهاد آموزش و پرورش که عملاً تمامی ساختار آموزشی یک جامعه از ابتدایی ترین سطوح تا مقاطع عالی را ممکن می باشد در بر بگیرد با انحرافات اجتماعی همانند نهاد خانواده از دو دیدگاه می تواند مورد شناخت قرار گیرد. از یک سو مؤسسات آموزشی به علت شرایط محیطی و کارکردی می­توانند عامل ایجاد انحراف در جامعه باشند و از روی دیگر ساختار آموزشی می­تواند خود ماهیتی انحرافی داشته باشد و یک مساله به شمار رود؛ با وجود این، عکس این قضیه نیز کاملاً صادق می باشد.

بر این اساس در  ادامه حرکت و طریقه جهانی شدن پارادایم­ها، الزامات و مطلوبیت­های جدیدی را در حوزه­ی برنامه­ی درسی ایجاد کرده می باشد (ویلیامز[2]، 2008). امروزه مدارس و برنامه­های درسی از مهم­ترین کانون­های ایجاد صلح و  ترویج  آن می­باشد.  برنامه­ی درسی صلح­محور به معنای کوشش در جهت بالا بردن سطح آگاهی فراگیران از حقوق بشر، محیط زیست و ضرورت ایجاد یک جامعه­ی صلح آمیز جهانی می باشد. در این برنامه هدف ایجاد تعهد در فراگیران به مقصود ایجاد ساختارهای صلح محور در آینده می­باشد که در آن همه­ی افراد نژاد بشر می­توانند آزادی­های شخصی خود را اعمال کنند و از نظر قانونی از خشونت، ظلم و هتک حرمت در امان باشند (یوسوف[3]، 2011). طبق نظر کایرن[4] (2005) دلیل موجه جهت گیری جوامع بین المللی در توسعه و گسترش آموزش صلح دو مورد عمده می باشد: یکی شکل گیری امنیت محیط زیست و دیگری ایجاد آینده­ای مبتنی بر صلح.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه مطالعه تطبیقی انگیزه های سفر گردشگران

Bayer, Stanley   -[1]

[2] – Williams

[3] – Yussuf

[4] – Kieran

سوالات یا اهداف پایان نامه :

سؤالات پژوهش

الف) سؤال کلی

اندازه در نظر داشتن ویژگی­ها و مؤلفه های آموزش صلح در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چگونه می باشد؟

ب) سؤالات جزیی

  1. اندازه در نظر داشتن مؤلفه­ی آگاهی از صلح و روش های حصول به آن در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر می باشد؟
  2. اندازه در نظر داشتن مؤلفه­ی مشارکت، همکاری و تشریک مساعی در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر می باشد؟
  3. اندازه در نظر داشتن مؤلفه­ی مسئولیت پذیری برای اعمال شخصی و اجتماعی در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر می باشد؟
  4. اندازه در نظر داشتن مؤلفه­ی حل مسالمت آمیز تعارضات در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر می باشد؟
  5. اندازه در نظر داشتن مؤلفه­ی تکریم قائل شدن به تمامی اشکال زندگی و حیات در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر می باشد؟
  6. اندازه در نظر داشتن مؤلفه­ی احساس همدردی با دیگران در سطوح مختلف در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر می باشد؟
  7. دیدگاه­های معلمان و کارشناسان در محور ویژگی­های آموزش صلح چه تشابه و تفاوتی با یکدیگر دارند؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مطالعه ویژگی­های آموزش صلح در برنامه­ی درسی دوره­ی ابتدایی از دیدگاه کارشناسان و معلمان

 

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید