دانلود پایان نامه ارشد بازی های فکری کودکان

سیر تاریخی پژوهش های دیداری- حرکتی

بعضی از پژوهشگران در مطالعه مغز دریافتند که ویژگی های بعضی از کودکان عقب ماندۀ ذهنی مانند افراد بزرگسالی می باشد که آسیب مغزی[1] دیده اند . به نظر آنها معضلات دیداری و حرکتی بر رفتار و پیشرفت تحصیلی افراد تأثیر می گذارد . در این دیدگاه اعتقاد بر این می باشد که زیرا مهارت های دیداری و حرکتی قبل از مهارت های شناختی سطوح بالا انجام می شود ، برنامه های جبرانی بایستی با هدف بهبود مهارت های دیداری ، ادراکی و حرکتی طراحی شوند . اگر چه این مفروضه ها بسیار سؤال برانگیز بودند اما پایه و اساس بسیاری از پژوهش های امروزی را بنا نهاده اند . به همین دلیل در اینجا به مهم ترین آنها تصریح می گردد .

کورت گلداشتاین[2] اظهار داشت که نابهنجاری های مغز می تواند رفتار بشر را تغییر دهد . به نظر او الگوهای رفتار نامعمول از «پردازش ناقص اطلاعات دیداری»[3] و واکنش فرد به «خطاهای ادراکی»[4] ناشی می گردد . گلداشتاین (1942،1936) سربازان آسیب دیدۀ مغزی در جنگ جهانی اول را مطالعه نمود . او شش ویژگی رفتاری این سربازان مجروح را شناسایی نمود :

  • پاسخ دهی اجباری به محرک ها[5] : آنها به راحتی پیش روی اشیاء و افراد اطراف خود ، سر و صدا و حرکت در محیط دچار حواس پرتی می شدند .
  • ابهام شکل-زمینه[6] : آنها فاقد توانایی تمییز اصل و فرع بودند و در فرق بین شکل و زمینه با مشکل مواجه می شدند .
  • درجاماندگی : رفتارهای آنها بسیار تکرار شونده بود و به بسیاری از محرک ها پاسخ های مشابهی می دادند .
  • بیش فعالی : مدت زمان توجه آنها اندک بود و فعالیت های حرکتی بدون هدف داشتند .

[1] Brain damage

[2] Kurt Goldstein

[3] Defective processing of visual information

[4] Misperceptions

[5] Forced responsiveness to stimuli

[6] Figure-ground confusion

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. اسباب بازی فکری تنگرام بر رشد مهارت هماهنگی دیداری – حرکتی کودکان پیش دبستان تأثیر دارد .
  2. اسباب بازی فکری جورچین بر رشد مهارت هماهنگی دیداری – حرکتی کودکان پیش دبستان تأثیر دارد .
  3. اندازه رشد مهارت هماهنگی دیداری – حرکتی تحت تأثیر اسباب بازی های فکری در دختران و پسران تفاوت دارد .

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : تأثیر اسباب بازی های فکری بر رشد مهارت هماهنگی دیداری – حرکتی کودکان پیش دبستان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *