5-2-2- ابزارهای قصه گویی:

لازمۀ آماده شدن برای قصه گویی و بهره گیری از این هنر داشتن صداقت، ذوق و در نظر داشتن کیفیفیت مطلوب برای ارائۀ این نوع از ادبیات شفاهی می باشد. شاید بایستی بر روی صفت هایی از این قبیل بیشتر تأکید نمود و آنها را از ویژگی های ضروری یک قصه گو در نظر گرفت. قصه گویی مانند همۀ هنرهای دیگر می تواند به ابتذال کشیده گردد. اگر هنر قصه گویی بخواهد به شکوفایی خود ادامه دهد بایستی ما به عنوان قصه گو حافظ صداقت آن باشیم. قصه گو، با بهره گیری کردن از ابزارهای شخصی خود در قصه گویی یعنی با انتخاب کردن کلمه ها، صدا، رفتار، حرکتها و حالتهای چهره و مانند اینها به آماده کردن قصه می پردازد، و سپس آن را به گوش و به خیال شنوندگانش می رساند. او از تنه عناصر زیر بهره گیری می کند: 1) یک داستان مناسب که به خوبی نیز آماده شده می باشد و با شخصیت و سبک مخصوص او منطبق می باشد؛ 2) ابزارهای قصه گو، صدای مؤثر و شیوۀ اظهار و ارائه؛ 3) تخیل شنوندگانش. قصه گو به هیچ وجه نباید روی شگردها حساب کند و به عواملی غیر مادی که می تواند بر قصه گویی او تأثیر بگذارد و آن را به یک نمایش مبدل سازد متوسل گردد. بهره گیری کردن تخته و گچ، عروسک، قصه گویی به لباسهای نمایش، زنگها و بوق های  که به صدا درمی آید. هرگاه یکی از این وسایل به کار برده می گردد به جای آنکه عاملی سازنده باشد به عاملی مخرب بدل می گردد. شنونده به گونه طبیعی و در حقیقت چندین برابر آن چیز که بایستی در قصه درگیر گردد اسیر این گونه وسایل کمکی می گردد و در نتیجه همۀ آن جنبۀ آفرینش دو جانبۀ یک قصه گو یی خوب از دست می رود. قصه

گو به تنهایی و با بهره گیری کردن از وسایل کمکی به خلق داستان می پردازد و شنونده امکان خود را برای

شریک شدن در خلاقیت قصه گو از دست می دهد و تأثیر او غیر فعال می گردد. او به جای شنونده بودن به تماشاگر صرف تبدیل می گردد. بهره گیری کردن از این گول زنکها و وسایل نامربوط در هنر خلاق قصه گویی

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه بررسی تأثیر خدمات برون سپاری بر کمیت عملکرد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی

یا کمترین تأثیری نداشته یا تأثیر آن بسیار اندک می باشد. حتی از نظری هم مخرب به شمار آمده می باشد یا آنکه برای قصه انگاری فاقد قدرت به کار بردن روش مؤثری در هنر قصه گویی می باشد. اغلب اوقات این وسایل

گول زنکها  قصه گویی را به نمایش بدل می کند و ساعت قصه گویی به ساعت نمایشی تبدیل می گردد. این وسایل اغلب جذاب، نافذ، جالب و شیرین می باشد اما بهره گیری کردن از هیچ یک از آنها برای یک قصه گویی خوب و ضروری نیست. هنر قصه گویی همچنان به عنوان یکی از قدیمی ترین شکل های هنر بشر باقی می ماند و این شکل از هنر بخصوص برای کودکان ارزشمند می باشد بزرگسالانی که می خواهند برای کودکان قصه بگویند بایستی با تکریم و صداقت و مهارت در این راه سرمایه گذاری کنند و به این ترتیب به این هنر نزدیک شوند. در این صورت پاداشی که به دست می آیدبیشتر از سرمایه گذاری خواهد بود(چمبرز،1385،ص 45-46). چهارچوب قصّه گزینه منحصر به فردی می باشد.  هنگامی که آموزش ها در خلال قصّه مطرح می شوند به نسبت زمانی که به گونه مستقیم ارائه شوند، جذاب تر بوده و شرایط یادگیری بهتر و عمیق تری فراهم می گردد(هفنر،2003).

سوالات یا اهداف پایان نامه :

مطالعه ارتباط آموزش به شیوه قصه گویی بر اندازه هوش کلامی و گنجینه لغات کودکان پیش دبستانی شهرستان سرپل ذهاب در سال 92-93

1-4-2-  اهداف جزیی:

مطالعه ارتباط آموزش به شیوه قصه گویی بر اندازه هوش کلامی در کودکان پیش دبستانی

مطالعه ارتباط آموزش به شیوه قصه گویی بر اندازه درک و فهم در کودکان پیش دبستانی

مطالعه ارتباط آموزش به شیوه قصه گویی بر اندازه محاسبات در کودکان پیش دبستانی

مطالعه ارتباط آموزش به شیوه قصه گویی بر اندازه گنجینه لغات در کودکان پیش دبستانی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مطالعه ارتباط آموزش به شیوه قصه گویی بر اندازه هوش کلامی و گنجینه لغات کودکان پیش دبستانی شهرستان سرپل ذهاب در سال 92-93

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید