علایم و نشانه های اختلال در مهارت هماهنگی دیداری حرکتی

  • بی دقتی در مهارت های نوشتاری و یا ترسیم کردن
  • ناتوانی در ماندن بر روی یک خط و یا مابین دوخط
  • پاک کردن بیش از حد
  • سازمان دهی ضعیف
  • تشخیص ندادن اشتباهات
  • وضعیت نامناسب بدن در هنگام نوشتن
  • فشار دادن مداد و یا بد گرفتن آن در دست
  • مشکل در تنظیم اعداد در ستون ها برای مسائل ریاضی
  • ناتوانی در پاسخ دادن به سوالات بر روی کاغذ[1]

 نظریه های ادراکی حرکتی 

نظریه های ادراکی – حرکتی[2] همان گونه که از نامشان پیداست ، بر تأثیر آسیب های ادراکی و تأخیرهای حرکتی در شکل گیری معضلات یادگیری تأکید دارند . در این دیدگاه بر تأثیر مغز و سیستم اعصاب مرکزی در بروز ناتوانی های ادراکی و حرکتی تأکید می گردد . بر این اساس ، وجود نقص در مغز یا سیستم اعصاب مرکزی علت اصلی معضلات یادگیری تلقی می گردد . کودکانی که در کپی کردن اشکال یا رونویسی مطالب از تخته سیاه مشکل دارند ، کودکانی که اعداد ، حروف یا کلمات را در اغلب موردها وارونه می نویسند یا توانایی ترسیم اشکال هندسی را پس از نظاره آن ندارند ، دارای معضلات ادراکی – حرکتی محسوب می شوند . نظریه پردازان ادراکی – حرکتی فرضیه های گوناگونی را در زمینۀ ناتوانی های یادگیری ناشی از نقایص دیداری – حرکتی مطرح کرده اند . از آنجایی که آسیب بعضی از بخش های مغز موجب بروز معضلات دیداری – ادراکی می گردد ، گروهی از نظریه پردازان مانند ویلیام کرویک شانک[3] و ماریان فراستیگ ، ناتوانی های یادگیری را معلول معضلات ادراکی که از اختلال در کارکرد مغز و سیستم اعصاب مرکزی ناشی می شوند ، می دانند . به نظر این گروه عدم توانایی کپی کردن طرح های هندسی به وجود مشکل در «یکپارچه سازی درون حسی[4]» دلالت دارد . به بیانی دیگر اطلاعات سیستم اعصاب حسی و حرکتی با یکدیگر تلفیق نمی شوند . از دیگر شاخص های این معضلات می توان به عدم توانایی رونویسی از تخته سیاه و عدم درک تفاوت میان حروفی که از نظر شکل به یکدیگر شباهت بسیاری دارند ، تصریح نمود . در تمامی این موردها لازم می باشد فرد از طریق حس بینایی اطلاعات را دریافت کند و آنها را با اطلاعات پیشین خود تلفیق کند و پاسخ حرکتی مناسبی را ارائه دهد (شکوهی یکتا ، 1385) .

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه بررسی نقش دلبستگی به والدین و همسالان در هویت معنوی افراد

[1] WWW.Visionandlearning.org

[2] Perceptual – motor theories

[3] William Cruickshank

[4] Intra sensory integration

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. اسباب بازی فکری تنگرام بر رشد مهارت هماهنگی دیداری – حرکتی کودکان پیش دبستان تأثیر دارد .
  2. اسباب بازی فکری جورچین بر رشد مهارت هماهنگی دیداری – حرکتی کودکان پیش دبستان تأثیر دارد .
  3. اندازه رشد مهارت هماهنگی دیداری – حرکتی تحت تأثیر اسباب بازی های فکری در دختران و پسران تفاوت دارد .

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : تأثیر اسباب بازی های فکری بر رشد مهارت هماهنگی دیداری – حرکتی کودکان پیش دبستان

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید