2-2-2- پژوهش­های انجام شده در خارج از کشور

 

الیسون و استوارت[1] (1974)تحقیقی را در دانشگاه ویسکانین آمریکا تحت عنوان “تفاوت در تولیدات علمی دانشمندان” انجام دادند که تاکید آنها روی طریقه برتری فزاینده بوده می باشد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که قدرت تولید میان دانشمندان به دلیل طریقه برتری فزاینده دارای توزیع نامتعارفی می باشد. یعنی به دلیل بازخورد امتیازات و اعتبارات، دانشمندان با قدرت بالا اندازه تولید خود را حفظ کرده و افزایش می دهند، درحالی­که دانشمندانی که تولید کم­تری دارند تمایلی به حفظ اندازه تولیدات خود ندارند و طریقه تولید آنها رو به کاهش می باشد. برتری فراینده همچنین دلالت بر این دارد که توزیع قدرت تولید به گونه فزاینده در یک گروه سنی از دانشمندان نابرابر می­گردد. یک پیمایش طولی این فرضیه را در بین شیمیدانان، فیزیکدانان و ریاضیدانان تائید نمود، به­­طوری که افزایش نابرابری در تولید به گونه خطی با افزایش سن حرفه ای همراه بود. البته این افزایش شدیدا با توزیع متغیر زمان صرف شده برای پژوهش در ارتباط بود. همچنین یافته­های پژوهش نشان داد که یک تناسب میان تولید، منابع و تکریم، حوزه شغلی را بهبود می بخشد و ارتباط میان آنها با افزایش سن حرفه ای افزایش می­یابد. این پژوهش بر پایه نظر مرتون در 1967 که افزایش مشارکت­های علمی بین دانشمندان را به تشویق و اعتبار ارتباط می دهد و مطالعات طولی کول و کول در 1967 و نظریه هاگستروم در 1968 که تولید را به تشویق مربوط می­سازند، انجام شده می باشد. بر اساس این نظریات طریقه برتری فزاینده دو بازتاب را شامل می­گردد که در آن تشویق و منابع، متغیرهای مداخله­گر هستند. آغاز این­که دانشمندانی که به واسطه پیشرفت­های مهم خود معروف شده اند، برای حفظ یا افزایش شهرت­شان و همچنین به دلیل توقعاتی که همکاران آنها برای موفقعیت هر چه بیش تر آنان دارند نسبت به افزایش آثارشان برانگیخته خواهند گردید. دوم این که تشویق، دستیابی به منابع که موجب تجهیزات امکانات پژوهش می­گردد مانند پول، زمان، دوستان و همکاران لایق، دستیابی آسان به اطلاعات را فراهم می آورد. که این منابع علاوه بر ارزش ابزاری­شان به عنوان شاخص­هایی برای محترم شمردن دانشمندان به حساب می­آیند و این مانند تشویق، تاثیرات مثبتی بر قدرت تولید دانشمندان دارند. پیش روی، دانشمندانی که تولیدات کمی دارند و یا کسانی که کارهایشان مورد تشویق قرار نگرفته می باشد به خصوص زمانی که نمی تواند به منابع مورد نیاز برای اجرای پژوهش دست یابند نسبت به پژوهش بی­علاقه می­شوند. شاخص قدرت تولید دانشمندان در این پژوهش بر اساس تعداد نشر و تعداد ارجاعات به آنها اندازه­گیری شده می باشد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد تعیین تاثیر بازی درمانی شناختی-رفتاری برمهارت های ارتباطی کودکان درخودمانده

[1] Allison  &  Stewart

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  • تعیین اندازه تولیدات علمی- پژوهشی اعضای هیات علمی در 5 سال گذشته
  • تعیین ارتباط عوامل فردی با تولیدات علمی اعضای هیات علمی
  • تعیین ارتباط عوامل سازمانی با تولیدات علمی اعضای هیات علمی
  • تعیین ابزارها و مجراهای ارتباطی مورد بهره گیری اعضای هیات علمی برای کسب اطلاعات علمی
  • تعیین عوامل انگیزشی موثر بر تولیدات علمی اعضای هیات علمی
  • تعیین موانع موجود در راه تولیدات علمی و پژوهشی از دیدگاه اعضای هیات علمی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مطالعه عوامل موثر بر تولیدات علمی اعضای هیات علمی دارای مقاله های ISI و ISC در سال­های 1385-1389

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید