ج- دیدگاه­های آموزشی در ارتباط با فرایند یاددهی- یادگیری فنی و حرفه ای

1- رویکرد آموزشی مبتنی بر شایستگی

این روش توجه زیادی به کیفیت محصول یا خروجی نظام آموزشی دارد. این روش موجب تدوین استاندارهای شایستگی در بسیاری از کشورها گردید (خلاقی1381). نورتون (1987)، معتقد می باشد که آموزش مبتنی بر شایستگی، مخالف عقیده ی زمان قرون وسطی می باشد. به نظر فوستر (1990)، بهره گیری از مدل های سنتی مبتنی بر مدرسه، ناکارآمد می باشد. بعد از امتحانات عمیق درمورد ی برنامه‌های مبتنی بر شایستگی (آنتونی داتون ،1990) مشخص گردید که صنایع مبتنی بر شایستگی، پتانسیل زیادی برای بهره گیری در بازار صنعت دارد (اریک سالیوان، 2003). این رویکرد به یکپارچه­سازی دانش، مهارت و توجه در انجام وظایف واقعی و سنجش و ارزیابی در طول دوره تصریح می کند. هدف کلی این روش، دستیابی به شایستگی­های مندرج در برنامه می باشد. هر مدرس موظف می باشد به اندازه­ی کافی تجارب یادگیری متنوعی را فراهم کند تا فراگیران در فرصت‌های ایجاد شده برای تسلط یافتن به حداقل مجموعه شایستگی­ها کوشش کنند. تئوری­های سرمایه­ی انسانی، استدلال می­کنند که آموزش‌های فنی و حرفه ای می­توانند مهارت‌هایی را به دانش‌ آموزان، آموزش دهد که ممکن می باشد برای کارفرمایان  ارزشمند باشد و احتمال دستیابی به شغل را فراهم کند(یاسی شادیت و و التر مولر، 2000، ص 39).

خصوصیات مربیانی که از این روش آموزشی بهره گیری می کنند، به تبیین زیر می باشد :

üایجاد فرصت برای دانش‌آموزان برای نزدیک شدن به جهان خارج

üتجربه­ی یک محیط معنی دار برای یادگیری

üعملگرایی وتوسعه آموزش یکپارچه (رنتاوسلینک،2004،ص15).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه مقایسه عملکرد دانش آموزان دختر و پسر در امتحانات نهایی

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  • بهره گیری از منابع مالی و کالبدی در آموزش فنی و حرفه ای چگونه می باشد ؟
  • ارزشیابی از عملکردآموزشی آموزش فنی و حرفه ای به چه صورت انجام می گیرد ؟
  • شیوه جذب، آماده سازی و ارتقاء نیروی انسانی در آموزش فنی و حرفه ای چگونه می باشد ؟
  • آموزش فنی و حرفه ای در برنامه های خود از چه نوع رویکردی برای آموزش و تدریس بهره می گیرد ؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : امکان سنجی شکل گیری برنامه های آموزش فنی و حرفه ای رسمی در سند ملّی آموزش و پرورش

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید