بگیرند. لغتشناسان “حلم” و “احتلام” را به معنای جماع در حال خواب دانسته اند (مرتضی زبیدی، 8/ص355).
برخی از فقهاء استعداد و قابلیت جنسی برای خروج منی را حد حلم دانسته اند (نجفی،26/ص11). بنابراین کودکی که قوای جنسی او به حدی رسیده است که تحریک می شود، باید در هنگام ورود از شما اجازه بگیرد و بدون اجازه وارد نشود.
مفسران رسیدن به حد حلم را همان بلوغ دانسته اند. چنانکه در آیه “والین لم یبلغوا الحلم منکم ثلاث مرات…” (نور/89) مراد کودکانی هستند که هنو به حد بلوغ جنسی نرسیده اند و در آیه 6 سوره نساء خداوند متعال در مینه بلوغ می فرماید: یتیمان را تا سر حد بلوغ نکاح آزمایش کنید . اگر آنان را رشید یافتید، اموالشان را در اختیارشان قرار دهید2 . در این آیه، از بلوغ با عنوان بلوغ نکاح یاد شده است.
شیخ طوسی در تفسیر تبیان معتقدند مراد از بلوغ نکاح توانایی بر مجامعت است نه احتلام فعلی، زیرا برخی از مردم محتلم نمی شوند یا با تأخیر محتلم میشوند(طوسی، 3/ص116). مؤلف مجمع البیان نیز به این معنی اشاره کرده است (طبرسی،3/ص9). امام فخر رازی آنرا به معنای احتلام دانسته است (فخر رازی،9/ص188). محقق خوانساری آنرا به معنای شأنیت نکاح نه فعلیت آن دانسته است (موسوی خوانساری،3/ص364). بنابراین مراد از بلوغ نکاح توانایی بر وطی و انزال و قابلیت تولیدمثل است نه نفس خروج منی از موضع آن و احتلام بالفعل، بلکه خروج منی علامت و نشانه وجود آن قابلیت است.